Mindfulness, overgewicht en eetproblemen

 

Mindfulness kan helpen bij overgewicht, ondergewicht en eetproblemen.

Mindfulness maakt je weer bewust van wat je eet en drinkt. In plaats van dat we gedachteloos, onbewust of compulsief eten, zorgt mindfulness ervoor dat je jezelf bewust wordt van je eetgedrag en weer aandacht besteedt aan je lichaam en het proces van eten zelf.

 

Effecten mindfulness bij eetproblemen en gewichtsproblemen

Mindfulness kan ertoe leiden dat je signalen van honger en verzadiging beter leert herkennen. Mindfulness doorbreekt het gedachteloos eten. Je wordt jezelf ervan bewust welke externe of emotionele prikkels tot eten leiden. Ook leer je bewust en effectief met deze prikkels om te gaan. Mindfulness leert je verschillende soorten trek te onderscheiden.

Had je maaghonger? Of hadden je neus en ogen meer trek dan je maag? Of at je uit gezelligheid mee of misschien at je wel uit verveling of gewoontvorming? Mindfulness maakt je bewust van je motieven en leert je om voeding met aandacht tot je te nemen.

Al je zintuigen worden hierbij betrokken. Dit kan je helpen om automatische patronen te doorbreken en bewuste keuzes te maken. Mindfulness is daarom effectief bij eetproblemen en gewichtsproblemen.

 

Wil jij mindful leren eten, toewerken naar een gezond gewicht of afscheid nemen van je eetprobleem?

Neem contact op via info@praktijkfrieda.nl