BLOG: Mindful zwanger zijn, het derde trimester & de bevallingsreis                    

In deze blog beschrijf ik mijn persoonlijke ervaring met 'mindful zwanger' zijn tijdens het derde trimester van mijn tweede zwangerschap.

Het derde trimester

De laatste drie maanden van je zwangerschap worden het derde trimester genoemd. Een periode waar ik persoonlijk erg naar uitkeek, omdat je buik in deze periode snel groeit en je kindje vanaf 27 weken al redelijk 'af' en levensvatbaar is (vanaf 24 weken eigenlijk al..).

In dit trimester is het voor iedereen duidelijk dat je zwanger bent en raakt je omgeving nog meer betrokken bij je zwangerschap. En komt je zwangerschapsverlof en de geboorte van je kindje steeds dichterbij!

 

Leven in je buik: stimuleer het leven via aandacht

In deze periode ga je de bewegingen van je kindje steeds beter voelen. Het hangt een beetje van de ligging van je kindje en de placenta af of je hem/haar goed voelt bewegen, maar in mijn situatie was dit zeker zo. De onschuldige trapjes werden steeds duidelijkere bewegingen van benen, billen en armen. Hele ledematen kwamen er soms voorbij en de vorm van mijn buik verschilde per moment. Persoonlijk heb ik dit als heel bijzonder en fascinerend ervaren. Het besef dat er echt een kindje in mijn buik leefde werd steeds groter. Wat een wondertje!

Daarnaast maakten de bewegingen dat ik vaak als vanzelf met mijn aandacht en handen naar mijn buik en kindje ging en zo contact maakte met de kleine. Daarmee was ik als vanzelf meer aanwezig in het 'nu' en mijn lichaam. 

Ongemakken & uit balans...

Naarmate het derde trimester vordert, nemen de lichamelijke ongemakken vaak toe. Tal van zwangerschapskwaaltjes kunnen plotseling verschijnen of weer terugkomen, terwijl je dacht er vanaf te zijn na het eerste trimester. Van bekkeninstabiliteit tot urineverlies en spataderen... En dan heb ik het nog niets eens over die enorme buik, die ook behoorlijk ongemakkelijk kan aanvoelen in bepaalde situaties. Bijvoorbeeld wanneer je jezelf wilt omdraaien in bed, als een walvis op het droge ;-) Zelf ervoer ik de laatste 4 weken de meeste zwangerschapskwaaltjes en de ergste was wel de jeuk. De laatste weken had ik werkelijk overal jeuk op mijn lichaam, waardoor ik gemiddeld maximaal 2-3 uur per nacht sliep. Daarbij was ik lichamelijk zeer onrustig en klaar wakker door deze teisterende jeuk, wat echt slopend was. Ook psychisch, omdat je het gevoel hebt 'uitgerust' en fit te moeten zijn voor de bevalling. Het hielp mij om de situatie te accepteren zoals deze was op dat moment. Verwachtingen bijstellen en erbij stilstaan dat de situatie 'eindig' is. En ook luisterboeken en Netflix hielpen mij de nachten door. En als het even kon deed ik overdag een powernap.

Op naar de bevalling

Met name door de jeuk en mijn enorm groeiende buik, begon ik steeds meer uit te kijken naar de bevalling. Ik had het idee dat de kleine eerder dan de uitgerekende datum zou komen en daar waar ik eerst opzag tegen de bevalling, keek ik er drie weken voor de datum, juist naar uit om te bevallen. Een bijzonder proces om te ervaren hoe deze mindset gedurende een zwangerschap kan veranderen.

Het visualiseren van het proces van bevallen en het opschrijven van een aantal geruststellende en krachtige affirmaties naar een oefening uit het boek 'De negen magische maanden' van Deepak Chopra, hebben me hierbij ook zeker geholpen. 

Omdat ik zo moe was vanwege de slapeloze nachten, werd een dag na de uitgerekende datum het 'strippen' ingepland. Ik hoopte dat dit niet nodig zou zijn en wilde me overgeven aan de 'natuur', maar had geen energie meer om nog langer te wachten op de komst van de kleine. Diezelfde nacht begonnen mijn weeën nog en vol vertrouwen ging ik mijn bevallingsreis tegemoet. Ik had mezelf voorgenomen  en gevisualiseerd dat ik deze keer gewoon in een bevallingskamer zou bevallen in plaats van in het ziekenhuis, maar het verliep onverwachts anders toen bleek dat meneertje in het vruchtwater had gepoept en een sterrenkijker was...  Het werd een heftige, medische bevalling met allerlei 'toeters en bellen', maar met een goed eind en een prachtige, flinke, gezonde knul in onze armen, genaamd Jasper (15-3-'18).

Zo ontzettend dankbaar daarvoor!

Hoe heeft mindfulness mij geholpen tijdens het derde trimester en tijdens mijn bevalling?

Door mindful met mijn zwangerschap om te gaan, kon ik mijn fysieke ongemakken tijdens het derde trimester beter accepteren en ging ik vaker bewust met mijn aandacht naar mijn lichaam en de kleine in mijn buik. Mindfulness leert mij ook om situaties te nemen zoals ze zijn, beter te 'voelen' en luisteren naar wat mijn lichaam mij vertelt in plaats van dingen te forceren,

Ook leert mindfulness mij om mijn angsten onder ogen te zien in plaats van ze te verdringen of er tegen te strijden. Zo zag ik in eerste instantie op tegen de bevalling, Door deze gevoelens en gedachten te erkennen en onderzoeken, maakten mijn angsten uiteindelijk ruimte voor vertrouwen en kracht. Tijdens de bevalling heb ik geprobeerd om mijn ademhaling te gebruiken om de weeën en pijn op te vangen. In het begin (tot 4 cm ontsluiting) verliep dit prima, maar doordat ik hierna overvallen werd door heftige weeën zonder momenten van rust, vergat ik dit op een bepaald moment volledig. Ik wilde alleen maar dat de pijn zou ophouden en voelde boosheid. Gelukkig was daar mijn verloskundige Marieke van praktijk Zwanger Enzo, die mij er steeds weer aan herinnerde om mijn ademhaling te gebruiken en mijzelf over te geven aan de (oer)krachten van mijn lichaam. Zo nodig ademde ze met me mee, heel fijn! Ook praatte zij mij moed in op momenten dat ik zelf dacht het niet meer te trekken. Zonder haar was ik alleen maar in verzet gegaan tegen de hevige pijnen (totaal niet mindful dus..) en ik ben dan ook heel dankbaar dat zij mij bijstond tijdens dit proces evenals mijn lieve, nuchtere vriend, die geen moment van mijn zijde week, mij vertrouwen in praatte en de rust zelve bleef tijdens de bevalling. 

Zwanger zijn en bevallen is niet niks. Ook al zijn we allemaal op deze wijze ter wereld gekomen en zijn miljoenen vrouwen ons voorgegaan, het blijft een uniek, persoonlijk en intens proces wat je als vrouw ontzettend kwetsbaar en ter gelijker tijd zo krachtig maakt...

Heel bijzonder dat ik dit tweemaal heb mogen meemaken!

Tenslotte: enkele tips voor een 'mindful' derde trimester

  • Plan je agenda (veel) leger dan je gewend bent, gezien alles meer tijd en moeite zal gaan kosten

  • Zorg dat je in beweging blijft (bijv. door te fietsen, yoga, Mom in Balance)

  • Leg elke dag je handen op je buik en maak bewust contact met je baby (fluister bijv. liefdevolle woordjes toe)

  • Visualiseer het proces van de bevalling en geboorte; noteer je verwachtingen en de gevoelens die dit bij je oproept

  • Angsten verkennen: sta stil bij de angst en onrust die je voelt als je aan je bevalling denkt, erken en accepteer deze gevoelens en gedachten

  • Doe waar je jezelf goed bij voelt, dat geeft energie! Maar geef ook toe aan moeheid (je lichaam is immers keihard aan het werk!) en bouw voldoende rustmomenten in.

  • In je kracht: maak een lijstje met positieve affirmaties voor tijdens de weeën: bijv. 'ik heb vertrouwen in mijn lichaam' of 'ik geef me over aan mijn bevalling'. Ikzelf knutselde het onderstaande kaartje: 

 

Wil jij ook kennismaken met mindfulness tijdens je zwangerschap?

Na mijn zwangerschapsverlof zal ik in samenwerking met Tea Village weer een nieuwe 'Mindful High Tea & Pregnancy Workshop' inplannen. Houd deze website of Facebook in de gaten voor meer informatie of stuur bij interesse een mailtje naar info@praktijkfrieda.nl