BLOG: Mindful zwanger zijn                    (dec 2017)

In deze blog beschrijf ik mijn persoonlijke ervaring met 'mindful zwanger' zijnInmiddels beleef ik zelf mij tweede zwangerschap en verwachten we halverwege maart ons tweede kindje. Op 18 februari zal ik met mijn bolle buik, nog de workshop 'Mindful High Tea & Pregnancy' geven. Mocht je daar interesse in hebben, klik dan hier voor meer informatie.

Zwanger worden

Vanaf het moment dat je besluit om zwanger te willen worden, verandert en al veel in je hoofd, relatie en leven. Je stopt met anticonceptie, en bent je ervan bewust dat het bij ieder intiem contact 'raak' kan zijn en daarmee verandert jullie onbezorgdheid voorgoed. Rondom de datum dat je normaal gesproken zou gaan menstrueren hangt ineens een extra lading en spanning. Het uitblijven van je menstruatie zou immers een ingrijpende verandering kunnen betekenen...! Vol verwachting leef je toe naar deze dag of wacht je op de uitslag van de zwangerschapstest, terwijl je partner zich waarschijnlijk zorgen maakt over of er voldoende ruimte in huis is of geld in het laatje komt. Het is even een heel zwart/ wit beeld wat ik schets, maar ik denk zeker dat mannen en vrouwen het toeleven naar een zwangerschap geheel anders ervaren. Voor een vrouw is het proces veel indringender, gezien het in haar lichaam plaatsvindt en zij zich vaak veel bewuster is van haar cyclus en gezondheid (wel of geen wijntje?) dan haar partner. 

Persoonlijk vond ik deze 'aanloop' naar mijn zwangerschappen geen makkelijk proces. Wanneer ik iets in mijn hoofd heb, wil ik liever dat het vandaag dan morgen gebeurt. Wanneer je zwanger wilt worden weet je echter dat dit zomaar een jaar of langer zou kunnen duren voor je zwanger bent en tel daar nog maar 9 maanden bij op. Een zwangerschap blijft in mijn ogen een zeer wonderlijk proces en zwanger kunnen worden is niet vanzelfsprekend voor iedereen. Ik heb geprobeerd om mezelf over te geven aan dit proces, door niet teveel bezig te zijn met 'vruchtbare dagen' en als een mantra te herhalen voor mezelf dat ik vertrouwen heb in mijn eigen lichaam. Uiteindelijk was ik tweemaal vrij snel zwanger, met voor mijn huidige zwangerschap een miskraam in de 8e week, waardoor ik mijzelf het eerste trimester van deze zwangerschap extra onzeker voelde. Ik denk dat veel vrouwen met een gelijke ervaring dit wel zullen herkennen.

Overigens is het verstandig om minimaal 4 weken voor je stopt met anticonceptie, te starten met het slikken van foliumzuur. Ik heb gekozen voor Solgar Prenatal Nutrientseen supplement wat speciaal ontwikkeld is voor vrouwen die zwanger willen worden, zijn of die borstvoeding geven. Het biedt een dagelijkse aanvulling van vitaminen en mineralen, waaronder foliumzuur.

Het eerste trimester

Wanneer je ontdekt dat je zwanger bent, kan je verschillende emoties ervaren. Van pure blijdschap en vreugde tot spanning en bezorgdheid, want het eerste trimester is de kans op een een miskraam behoorlijk aanwezig. Ik voelde me blij, maar ook misselijk. Met name tijdens mijn huidige zwangerschap had ik de eerste 14 weken een continu wagenziek gevoel en weinig energie. Daarbij was ik bezorgd en bang dat het mis zou gaan. In deze periode hielp de yogasessie van Lara Dutta mij om emoties er te laten zijn en mijn angsten los te laten. Ook mindfulness oefeningen, zoals bewust ademhalen met mijn handen op mijn buik, vond ik fijn om te doen. Verder merkte ik dat ik feller ben in mijn reacties en veel minder geduldig ben, zo ook naar mijn vriend en zoontje (peuterpuber) toe. Waar ik hem normaal gesproken vaak rustig toespreek, verhief ik mijn stem nu sneller en was ik veel eerder boos.

Het tweede trimester

Wat heerlijk om in het tweede trimester (eindelijk) open te kunnen zijn over je zwangerschap! En wat fijn als vervolgens ook de misselijkheid verdwijnt en je hier weer meer energie en een buikje voor terug krijgt, zodat de buitenwereld ook echt aan je gaat zien dat je zwanger ben. Tijdens dit trimester begon voor mijn gevoel het 'genieten' van de zwangerschap.  De kans dat het misloopt is in het tweede trimester is immers aanzienlijk kleiner dan tijdens de eerste 13 weken, waardoor het vertrouwen groeit. De lichaamsveranderingen die optreden tijdens de eerste twee trimesters vind ik vrij ingrijpend. Je merkt echt dat je lichaam verandert naar een soort 'moederkloek' en dat het als het ware in dienst staat van je kleine. Natuurlijk is het prachtig hoe dit is geregeld door de natuur, maar het is ook heel normaal als je even moet wennen aan al deze veranderingen. Tijdens een vakantie in Italië zag ik beginnende striae verschijnen en bij thuiskomst ben ik actief gaan smeren met Bepanthen zwangerschapsstriemen balsem, hetgeen de aanmaak van collageen stimuleert en kan helpen om het ontstaan van zwangerschapsstriemen te verminderen. Voor mij heeft het goed gewerkt, het houdt mijn huid soepel en de beginnende striae is er voorlopig echt door verdwenen.

Vanaf de 15e week ben ik gestart met sporten bij Mom in Balance. Echt een aanrader! Sporten tijdens je zwangerschap is niet alleen gezond voor jezelf, maar ook voor je ongeboren kindje. En een getraind lichaam kan zeker helpen bij de bevalling en bevordert een voorspoedig herstel. Persoonlijk vind ik het ook gewoon heel gezellig in de groep en het geeft mij zowel fysiek als mentaal, een sterk gevoel. Je kunt gratis een proefles volgen bij Mom in Balance met de code MOMPRF

Geslachtsbepaling en 20- weken echo

Rond de 16de week van mijn zwangerschap hebben wij een echo voor geslachtsbepaling gedaan bij Fun Baby. Zo leuk om dan een glimp van de kleine op te vangen en om te weten dat we weer een jongetje krijgen! Voor mijzelf schept dit weer een beetje duidelijkheid en het versterkt mijn gevoel van verbinding met de kleine vent in mijn buik, omdat het weer een stukje 'concreter', echter wordt.

In het tweede trimester volgt ook de 20 weken echo, een belangrijke mijlpaal tijdens je zwangerschap. Het is een spannend moment, want wat als de kleine zich niet goed ontwikkelt in je buik? Ikzelf voelde vanaf de 16de week al de eerste bewegingen in mijn buik, waardoor ik me daar eigenlijk niet zoveel zorgen meer over maakte (alhoewel dat natuurlijk niks zegt over de ontwikkeling..) Maar toen we bij de 20 weken echo alleen maar positieve berichten hoorden, voelde dat als reden voor een feestje en voelde ik mijzelf enorm dankbaar.

We hebben erop geproost en dit moment gevierd. Sindsdien ervaar ik mijn zwangerschap zorgelozer en durf ik beter vooruit te blikken naar de komst van de kleine man. De eerste babykleertjes en meubeltjes zijn inmiddels gekocht en we hebben zelfs al een naam! 

'Wanneer je geest stil wordt, neemt je lichaam het over'

Inmiddels ben ik bijna 28 weken zwanger en ga ik bijna het derde trimester in. Ik merk dat er nesteldrang ontstaat (opruimen en reorganiseren in huis) en dat ik meer naar binnen keer, behoefte heb aan rust. Ook denk ik meer na over de bevalling. Een boek waar ik veel steun uit haal is 'De negen magische maanden' van Deepak Chopra. Het boek geeft o.a. tips over je voeding, hoe je contact kunt maken met je kindje en hoe je jezelf kunt voorbereiden op de bevalling. Daarnaast staan er veel oefeningen in, zoals ademhalingsoefeningen of bepaalde mantra's. Ik zal proberen hieraan nog een blog te wijden op een later moment...  Let's keep in touch!

Ben jij ook zwanger? Er zijn nog enkele plaatsen voor de workshop Mindful High Tea & Pregnancy.

Kom je ook? Klik hier voor meer info.

p.s. deze blog is geheel op eigen initiatief en dus geen advertentie.