Voeding, ziekte & preventie



Veel van de bestaande welvaartsziekten worden mede veroorzaakt door onze leefstijl.

Door onze leefstijl aan te passen en gezond te gaan leven, kunnen we veel van deze aandoeningen voorkomen of in ieder geval het risico op een aantal (chronische) ziekten verkleinen. Zo kunnen onder andere de risico's op kanker en diabetes type II aanzienlijk verkleind worden door gezond te leven. Een gezonde leefstijl biedt geen garantie voor een leven zonder ziekte.

Niet alle ziektes kunnen voorkomen worden door een gezonde leefstijl, bij het ontstaan van ziekten spelen ook andere factoren een rol, zoals erfelijkheid. Toch is het de moeite waard om nu in je gezondheid te investeren, want ook op korte termijn zal je jezelf energieker, krachtiger en jonger gaan voelen door een gezonde leefstijl!





Zelf het risico op kanker verlagen

Het World Cancer Research Fund (WCRF) financiert wereldwijd onderzoek naar het verband tussen voeding, leefstijl en kanker. 

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat we het risico op kanker met een derde kunnen verlagen door gezond te eten, voldoende te bewegen en een gezond gewicht te behouden.

Door WCRF zijn een aantal specifieke aanbevelingen opgesteld, welke het risico op kanker kunnen verkleinen. Ook mensen die genezen zijn van kanker, worden aangeraden om deze aanbevelingen te volgen. Een overzicht van de aanbevelingen volgt hieronder. 

​Uitgebreide achtergrondinformatie is te vinden via www.wcrf.nl



1. Zorg voor een gezond gewicht
Vetcellen produceren hormonen die het risico op kanker verhogen en opgeslagen vet rondom de taille stimuleert het lichaam om groeihormonen aan te maken die eveneens het risico op kanker verhogen.



2. Beweeg iedere dag minimaal 30 minuten
Regelmatig bewegen houdt de hormoonspiegel in balans, versterkt het immuunsysteem en zorgt voor een goede spijsvertering.



3. Eet minder calorierijk voedsel en drink weinig suikerrijke dranken
Calorierijke voeding bevat meestal weinig vitaminen en mineralen en veel ongezonde vetten en suikers, welke de kans op obesitas en dus ook op kanker kunnen vergroten.



4. Eet veel groenten, fruit, volkoren producten en peulvruchten en varieer zoveel mogelijk
Groente en fruit bevatten antioxidanten die u tegen kanker kunnen beschermen. Ook vezelrijke voeding kan de kans op bepaalde soorten kanker, zoals darmkanker verkleinen. Eet dagelijks minimaal 5 porties groente en fruit.
 
5. Eet minder rood vlees en eet liever geen bewerkt vlees zoals ham, spek of salami
Rood (zoals rund, varkens - en lamsvlees) en bewerkt vlees (zoals gerookt of gezouten vlees of vlees met conserveermiddelen zoals vleeswaren op brood) verhogen het risico op kanker. Kies vaker vis en gevogelte, plan wekelijks een aantal maaltijden zonder vlees en kies vaker ingeblikte vis of plantaardig beleg zoals notenpasta voor op brood.



6. Drink liever geen alcohol
Als u wel alcohol drinkt, neem dan niet meer dan 1 glas per dag (vrouwen)  of 2 glazen (mannen). Alcohol bevat niet alleen veel calorieën, waarschijnlijk beschadigd alcohol ook rechtstreeks ons DNA, wat het risico op kanker verhoogt.
   
7. Eet minder zout of gezouten voedsel, zoals kant- en klaar maaltijden

Teveel zout kan het risico op maagkanker verhogen. We hebben iedere dag slechts een kleine hoeveelheid zout nodig (6 gram,ongeveer 1 theelepel) om ons lichaam goed te laten functioneren.



8. Vertrouw niet op voedingssupplementen om u te beschermen tegen kanker
Het is beter om alle benodigde voedingsstoffen via uw voeding binnen te krijgen. Sommige groepen mensen kunnen wel baat hebben bij voedingssupplementen.

Voor meer informatie hierover, zie: www.voedingscentrum.nl

9. Geef baby's bij voorkeur de eerste 6 maanden alleen borstvoeding

10. En vanzelfsprekend...rook niet!

 

*Bron: www.wcrf.nl

'Bewustwording is de eerste stap naar verandering'